da

Andre publikationer

Ekkorum

Hvad har billedhuggeren Bertel Thorvaldsen (1770-1844), Symbolisten J.F. Willumsen (1863-1958) og kunstneren Asger Jorn (1914-1973) til fælles – bortset fra den internationale længsel, der fik dem til at forlade deres fødeland? De levede i forskellige tidsaldre, men opbyggede alle enorme kunstsamlinger, der gav genlyd til og fremhævede deres egen kunstneriske praksis. Dette unikt designede katalog præsenterer kunstnernes forskellige tilgange til det at samle, og som gav genlyd i museumsverdenen i det 19. og 20. århundrede.
100 kr 978-3-7757-4367-9

Guldalderens Billedverden

En opdagelsesrejse i guldalderens billedunivers.
Guldalderens billedverden viser igennem et righoldigt illustrationsmateriale, hvordan malerier og scenebilleder imødekom et behov for at lære historien, samtidens berømtheder og Danmarks natur, de fremmede lande og dyre- og planteverdenen at kende: ikke fjernt fra de emner, der vises i tv-stationernes populæreste serier. Guldalderens kunstneriske univers forekommer velbekendt. Vi kender det fra museernes ophængninger og fra udstillinger. Men de billeder, man i dag præsenteres for, er ikke de samme, som man kunne se, hvis man var en kunstinteresseret borger – eller borgerinde – i perioden imellem Eckersbergs hjemkomst fra Frankrig og Italien – i 1816 – og Treårskrigen fra 1848-50. Bogen Guldalderens billedverden fortæller om, hvordan samtidskunsten dengang tog sig ud, i dagligdagen, i teatret og på de få offentlige udstillinger.
399 kr 978-87-970902-0-6

Guld i Mund

Historisk Kogebog af Gertrud With. Æblesuppe, duepostej og saltede, syltede citroner.
45 originale opskrifter genopliver guldalderens kogekunst i denne kogebog.
295 kr 978-87-970902-0-6

En Antik Kunsthistorie

Af Plinus den Ældre oversat af Jacob Isager. Bogen består af de tekster fra Plinus den Ældres Naturhistorie, der behandler græsk og romersk skulptur, malerkunst og arkitektur. Teksterne er skrevet omkring år 78.
298 kr 9788791611513

Dialogbaseret undervisning. Kunstmuseet som læringsrum

Af Nana Bernhardt, Olga Dysthe og Line Esbjørn
Dansk, engelsk og spansk udgave
2012, 256 p., ill.
Hvad sker der, når børn og unge ikke er passive modtagere, men aktivt bruger kunst og kultur på museerne? Denne pædagogiske fagbog undersøger, hvordan dialogbaseret undervisning på danske museer er med til at understøtte elevers aktive læringsprocesser.
198 kr 978-87-91663-10-9