Skulpturen Ganymedes med Jupiters ørn

Arkivet

Arkivets dokumenter er vores vidensgrundlag i forhold til at forstå Thorvaldsens liv og værk, men de rækker samtidig ud over billedhuggeren og giver et rigt indblik i perioden 1770-1850.

GÅ PÅ OPDAGELSE I THORVALDSENS LIV OG KUNST

Uanset om du specifikt interesserer dig for Thorvaldsen eller for hans samtid, kan du finde nyttig viden her. Du kan studere de enkelte dokumenter eller læse sammenfattende artikler; du kan lede efter personer i Thorvaldsens kolossale netværk i personbiografierne eller se, hvad billedhuggeren foretog sig dag for dag og hvilke værker, han lavede hvornår i kronologien. Kort sagt – dyk ned og bliv klogere.

Det omfattende og nyskabende forsknings- og formidlingsprojekt Arkivet har efterhånden mange år på bagen og medvirkede i 2008 til, at Thorvaldsens Museum vandt Den Danske Museumspris for ”nytænkende og konsekvent at arbejde på at gøre museets righoldige samlinger og arkiver tilgængelige for omverdenen.” Efter den tid er Arkivet kun vokset i omfang og styrke.

Arbejdet med Arkivet er gennem årene blevet støttet af Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, 15. Juni Fonden, Novo Nordisk Fonden, Ny Carlsbergfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Dyk ned i Arkivet her.
Læs mere om forsknings- og formidlingsprojektet her.