Close up af nakke på skulptur

ANSIGT TIL ANSIGT | THORVALDSEN & PORTRÆTTET

Som et led i fejringen af Bertel Thorvaldsens 250-års fødselsdag, blev skulpturens sanselige kvaliteter hyldet med en stor udstilling om Bertel Thorvaldsens skulpturelle portrætter.

Vi er i dag som aldrig før omgivet af todimensionelle portrætter, der i stor stil deles på sociale medier og indtager en vigtig plads i både det private og offentlige rum. Det forholder sig markant anderledes med tredimensionelle, skulpturelle portrætter, som står overfor os som fysiske spejlbilleder frosset i tid og rummer et helt særligt potentiale for at påvirke os.

Med udstillingen Ansigt til Ansigt | Thorvaldsen & Portrættet skabte Thorvaldsens Museum en ny forståelse for de tredimensionelle portrætter. Med afsæt i museets omfattende portrætsamling, som blev vist i dialog med internationale indlån i verdensklasse og nye, stedspecifikke kunstneriske interventioner, undersøgte og diskuterede udstillingen emnet gennem ny forskning og sanselige værkmøder.

Thorvaldsens portrætter blev vist sammen med antikke forbilleder, værker fra hans samtid, samt nutidige portrætinterventioner af danske kunstnere. Portrætinterventionerne blev skabt til udstillingen af Jeannette Ehlers, Lise Harlev, Merete Pryds Helle, Nikolaj Recke og Trine Søndergaard.

Udstillingen blev vist i perioden d. 8. marts – 30. december 2020 og indgik som et element i markeringen af Bertel Thorvaldsens 250-års fødselsdag i 2020. Den blev produceret i nært samarbejde med Københavns Universitet og Die Glyptothek i München, som  i perioden d. 26. marts til 12. september 2021 viste udstillingen Bertel Thorvaldsen und Ludwig I. Der dänische Bildhauer im bayerischem Auftrag.

Udstillingsfilm

Genoplev udstillingen Ansigt til Ansigt Thorvaldsen & Portrættet i udstillingsfilmen, som fører os gennem udstillingens hovedtemaer.

Se filmen her

Portrætinterventioner

I fire videoportrætter deler Merete Pryds Helle, Lise Harlev, Trine Søndergaard, Nikolaj Recke og Jeannette Ehlers deres tanker og de kunstneriske undersøgelser, der ligger bag deres bidrag til udstillingen.

Gense filmene her:

Credit

Alle film er tilrettelagt, optaget og produceret af Line Esbjørn og Rine Rodin for Thorvaldsens Museum i nær dialog med kunstnerne og udstillingens kuratorer. Dialog i udstillingsfilmen er indtalt af Merete Pryds Helle (DK) og Agathe Søndergaard Helle (UK). Musik ved Kalle Esbjørn Thøfner. Filmene er produceret med støtte fra Velux Fonden.