Close up af skulptur af afstøbningssamlingen

THORVALDSEN TALK

THORVALDSENS AFSTØBNINGSSAMLING MED JAN ZAHLE

Lørdag d. 7. november kl. 14.00 – 15.00

Bertel Thorvaldsen var ikke blot en af Europas mest eftertragtede udøvende kunstnere. Han var også samler. Thorvaldsen levede størstedelen af sit liv i Rom. Her opbyggede han de omfattende samlinger af malerkunst, grafik, tegninger, bøger, arkæologiske genstande og en afstøbningssamling som i dag kan opleves på Thorvaldsens Museum.
Kom og bliv klogere på Danmarks store billedhugger, når Jan Zahle, klassisk arkæolog og forfatter til værket ”Thorvaldsen – Collector of Plaster Casts from Antiquity and the Early Modern Period” taler med Kristine Bøggild Johannsen, museumsinspektør på Thorvaldsens Museum. Med udgangspunkt i Thorvaldsens samling af gipsafstøbninger kommer de tæt på kunstneren Thorvaldsen, hans arbejdspraksis og værkudvikling.

Blandt samlingerne findes også en stor, i offentligheden mindre kendt, samling af gipsafstøbninger efter skulptur og relieffer fra antikken frem til Thorvaldsens egen levetid.

I en omfattende nyudgivelse om afstøbningssamlingen - skrevet af Jan Zahle - kommer vi helt tæt på kunstneren Thorvaldsen. Samlingen havde bl.a. en vigtig funktion som form- og motivdatabase og giver os med sine mere end 650 værker et indgående indblik i billedhuggerens arbejdspraksis og værkudvikling.

Hvornår: D. 7. november kl. 14 - 15
Hvor: Thorvaldsens Museum
Pris: Entrebillet (90 kr.) Skal bestilles via billetto.

Grundet Covid 19 restriktioner er der meget begrænset antal pladser til foredraget.
Entrebillet skal bookes på forhånd via Billetto.