Close up af ansigt på kvindelig skulptur

NINA BEIER PERFORMANCE : DRAMA

8. OKTOBER 2021 KL. 15.30 - 17.00

Kom med til tre forskellige performative værker hhv. d. 8. oktober og 13. oktober, når kunstner Nina Beier inviterer til Drama på museet, kunstner Bob Kil inviterer til ikke-rave rave i Thorvaldsens indre gård, hvor Thorvaldsen selv ligger begravet og percussionist Ying-Hsueh inviterer på arkitektonisk koncert-vandring.

Gennem en udforskning af semiotiske processer afklæder den danske kunstner Nina Beier implicitte økonomiske og mellemmenneskelige magtstrukturer i sine fundne genstande og fagter.
Til Copenhagen Architecture Festival præsenterer Beier sit værk Drama: et performativt værk, der minder om den gamle praksis med “sørgekoner”, hvor skuespillere forsøger at producere tårer og få dem til at lande i deres drikkevarer. Situationen vibrerer i krydsfeltet mellem virkelighed og efterligning, når skuespillerne bruger forskellige teknikker, der ofte trækker på deres egne gennemlevede sorger for at få tårer i øjnene. Når deres indsats lykkes, mødes falske og sande følelser i en dråbe. Hos publikum opstår der en konflikt om at følge eller modstå sit umiddelbare instinkt til at gribe ind og trøste - i et sted mellem fremmedgørelse og empatisk indlevelse.

Arrangementerne er gratis, når museumsentréen er betalt (90 kr).
Snickers chokoladebar

BOB KIL: CHAMELEON

8. OKTOBER KL. 16.00 - 17.00

I museets gård fremfører den Berlin-baserede kunstner Bob Kil vokal og fysiske rytmer og oversætter det skrevne ord til performance. Kils performances tager sit udgangspunkt i formatet fra poesioplæsning og låner popkulturens ordforråd. Til sit nye værk ‘Chameleon' vil Kil forvandle gården på Thorvaldsens Museum til et ikke-rave - rave i dagtimerne. I samarbejde med techno DJ Yanling eksperimenterer Kil med musikalske elementer. Igennem denne performance skabes et mødested mellem de stærke følelsesmæssige bevægelser og det enorme dystopiske technolydbillede. Ved at smelte sammen til en og dele sig tilbage i to frembringer opførelsens kontinuerlige svingninger en tvetydig dans.

Arrangementerne er gratis, når museumsentréen er betalt (90 kr).

I år har festivalen flere forskellige begivenheder på Thorvaldsens Museum, Bindesbølls ikoniske byggeri, der danner ramme for Bertel Thorvaldsens skulpturer og private samlinger. De inviterede kunstneres værker forholder sig på forskellige måder til årets tema ‘Omsorgens Landskaber’.

Tak til Ny Carlsberg Fondet for støtte til programmet på Thorvaldens Museum.
Logo til samarbejde med CAFx