Gå til hovedindhold
Banner til særudstillingen Sans for farver

SANS FOR FARVER 
THORVALDSENS MUSEUM 

14.4.2023 – 22.10.2023

”Til Fornøielse for Publikum, dekoreret med Thorvaldsens Arbeider” 
-  M.G. Bindesbøll, arkitekten bag Thorvaldsens Museum.
I 2023 er det 175 år siden, Thorvaldsens Museum åbnede som Danmarks første offentlige museum. I denne sanselige og multi-mediale udstilling fejrer vi den unikke arkitektur og arkitekten, der tegnede Thorvaldsens Museum. Den ikoniske bygning åbnede i 1848 som Danmarks første offentlige museum og var dengang som i dag et farverigt, kunstnerisk mesterværk midt i magtens centrum i København. Et besøg på museet er som at træde ind i en anden verden. En vandring gennem museets rum byder på et sanseligt farveorgie af stærkt farvede vægge, rigt dekorerede lofter og mosaikgulve, der alle er dekoreret med Bertel Thorvaldsens marmor- og gips skulpturer.

I udstillingen kommer vi helt tæt på et bredt udvalg af M.G. Bindesbølls smukke skitser og noter og giver besøgende indsigt i hans inspirationskilder. Bindesbøll havde en enestående sikker forståelse for antikkens rene farver, for stoflighed og lysindfaldets betydning for skulpturoplevelsen. Den ikoniske museumsbygning er den vigtigste ”genstand” i udstillingen. 
Bygningens mangfoldighed, magi og storhed udfordrer vores sanser, farverne og dekorationerne sender tankerne på himmelflugt. 

Skitse af Thorvaldsens Museums facade forfrany
Arkitektens drømmeopgave

I udstillingen SANS FOR FARVER får besøgende et indblik i skabelsen af museet. Michael Gottlieb Bindesbøll (1800-56) begyndte allerede at skitsere på museumsprojektet i 1830erne. På det tidspunkt boede og arbejdede museets hovedperson, Thorvaldsen, i Rom, men flere af hans skulpturer kunne efterhånden ses i København – på Christiansborg og i Vor Frue Kirke, og planerne om at bygge et museum blev mere og mere konkrete. Endelig besluttede Thorvaldsen sig for at skænke både sine værker og sine kunstsamlinger til sin fødeby København, og Frederik 6. stillede plads til rådighed og godkendte i 1839 tegningerne til det hus, der skulle blive Bindesbølls mesterværk. 

Bindesbøll rejste flittigt, og han satte sig grundigt ind i den verden, som Thorvaldsen var fortrolig med. Samtidig var han åben for indtryk fra flere af de aktuelle arkitekturtendenser ude omkring i Europa. Det ser vi i Bindesbølls udkast til museets arkitektur og dekorationer. 


Kom forbi udstillingen og oplev malerier, stik og bøger med motiver fra Napoli, Pompeji og Vesuv, som bringer os tilbage til den verden, 1700-tallets arkæologer afdækkede, og 1800-tallets rejsende i Campanien oplevede og tog med sig hjem.