Spring navigation over
Venus og Adonis, E534

Forklaring

  • Rejselitteraturen fra det tidlige 1800-tal afspejler, hvordan Antonio Canovas (1758-1822) og Thorvaldsens atelierer var to steder man ganske enkelt måtte besøge, når man som ung mand var på sit livs store dannelsesrejse, der bl.a. gik til Rom. De to atelierer nævnes i samme åndedrag som monumenterne fra antikken og de berømte paladser. Canovas Venus og Adonis, som Pietro Fontanas kobberstik gengiver, stod færdig i 1794. Og Canova modtog uendelig meget ros for den. I Ovids Metamorfoser fortælles, at Venus nærede hjælpeløst lidenskabelige følelser for Adonis efter at Amors pil havde ramt hende. Adonis var jæger; derfor spydet i Adonis’ hånd og jagthunden, hvis ben kan anes bagved de to. En dag da Adonis utålmodigt var på vej på jagt, forsøgte Venus igen at holde ham tilbage, men forgæves. Det var den dag Venus’ største frygt gik i opfyldelse ved, at Adonis blev dræbt af et vildsvin.

Mål

  • Højde (pladerand) 485 mm
  • Højde (papirmål) 525 mm
  • Bredde (pladerand) 345 mm
  • Bredde (papirmål) 385 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    Ant. Canova Veneto inc e sculp in marmo / Dominico del Frate delineò / Pietro Fontana Veneto insice e vende in Roma / VENERE E ADONE / Al Nobile Sig.r Conte Tiberio Roberti, erudito conoscitore delle Belle Arti / degno amico dell'immortale Canova, questo gruppo sculpito in marmo da un tanto Artista / da se inciso in rame offre e dedica / Pietro Fontana