da

FORTÆLLINGEN OM JANE

En mor fik i 1818 Thorvaldsen til at skabe en portrætbuste af sin datter Jane Craufurd. Efter at marmorværket var færdigt, bestilte moderen yderligere 12 gipsversioner af det samme værk. Hvad skulle hun bruge de mange kopier til? 

Brudstykker af Janes livshistorie kendes, det samme gælder marmorværkets historie. Men hvordan det gik med de 12 kopier, ved vi faktisk ikke. Den eneste kilde vi har er moderens bestillingsbrev, som i dag findes i Thorvaldsens Museums Arkiv. 
Dette lille nedslag i Thorvaldsens store portrætsamling har inspireret museet til at igangsætte et forsøg, hvor der skabes nye værkfortællinger til det historiske portræt. Vi undersøger, hvordan et værk kan ændre betydning over tid afhængig af de forskellige sammenhænge, det indgår i. 

Et værks fortælling

Fra kilderne ved vi, at pigen, som portrættet forestiller, er den 22-årige Jane Craufurd, og moderen, der bestilte værket, er den skotske adelskvinde Lady Maria Craufurd. Værket blev bestilt, da familien opholdt sig i Rom i 1818, og Jane sad model for Thorvaldsen. Da marmorværket blev skabt, og de efterfølgende gipskopier blev bestilt, var datteren ugift. Det var ikke usædvanligt at dele kopier af portrætbuster med familie og nære venner, men det høje antal kopier af en relativt ukendt person som Jane var sjældent. Uanset hvad vidner et dusin ens portrætbuster unægtelig om en mors ihærdige sociale positionering af sin datter. 

Hvem var Jane?

Der findes flere detaljer om Janes  liv, mens selve marmorportrættets skæbne var ukendt, indtil det blev genfundet i 1950’erne. På en rejse til England genopdagede den danske portrætekspert Else Kai Sass værket, som hun fandt ovenpå et afsidesliggende skab hos Craufurd-familiens efterkommere i Skotland. 

Marmorværket havde fået gråsorte brandskader efter at være blevet reddet ud fra et brændende pakhus i London i første halvdel af 1900-tallet. Senere valgte familien at donere portrættet til Thorvaldsens Museum, hvor det i dag kan opleves side om side med Thorvaldsens mange andre portrætbuster. Men Jane adskiller sig med sin værkhistorie brændt ind i marmoroverfladen. 

Gennem marmorversionen af Janes portræt fortælles historien om en ung pige, som blev promoveret af moderen via sit portræt, der blev glemt af efterkommerne og siden genfundet af en forsker og genfortalt på et museum. 
Læs mere om marmorværk, originalmodel fra Thorvaldsens værksted, bestillingsbrevet og Jane Craufurds biografi i Arkivet.