Spring navigation over
Bindo Altoviti, E357

Forklaring

  • Da Rafaels maleri i 1808 blev solgt til Ludwig 1. (1786-1868), konge af Bayern, mente man, at det var et selvportræt af Rafael. Det er også dét Karl Barth har skrevet på sit kobberstik om dets malede forlæg. Og det har Thorvaldsen ganske sikkert også troet. Snart såede kritiske røster dog tvivl om, hvorvidt maleriet havde noget som helst med Rafael at gøre. Kritik som på samme tid var både rigtig og forkert. Det er senere blevet klart at portrættet er malet af Rafael. Blot er det ikke noget selvportræt, men derimod et portræt af den endnu unge florentinske bankier Bindo Altoviti (1491-1557). Formålet med portrættet har tilsyneladende været, at Altovitis kone, Fiammetta Soderini, hjemme i Firenze kunne fortsætte med at beundre sin ægtemand – i hvert tilfælde i billedets form – mens han selv tog sig af Pavestatens finanser på de mere sydlige breddegrader. Karl Barth var oprindeligt uddannet i Stuttgart. Da han i 1816 udførte dette kobberstik, videreuddannede han sig imidlertid i München, og var derfor tæt på Ludwig 1.s kunstsamling.

Mål

  • Højde (pladerand) 347 mm
  • Højde (papirmål) 358 mm
  • Bredde (pladerand) 264 mm
  • Bredde (papirmål) 275 mm
  • Indskrift / Påskrift / Mærkat

    gemalt von ihm selbst und nach dem Originale in der Königlichen Gallerie zu München gezeichnet und gestuchen von Carl Barth 1816 / Raphael Sanzio da Urbino / Ihre Königlichen Hoheit Therese regierenden Fürstin / von Thurn und Taxis seiner gnädigsten Beschüzerin / in tiefster Ehrfuhcht und Unterthänigkeit gewidmet / gedruckt von F Heuback in Nbg / von Carl Barth