Spring navigation over
Portræt af Thorvaldsen, B428

Forklaring

  • Den tyske maler Rudolph Suhrlandt opholdt sig i Rom 1808-16, hvor han blandt andet portrætterede en række kunstnere fra den tyske kunstnerkoloni, men altså også Thorvaldsen, der her fremstår som et dynamisk og selvbevidst menneske. Han havde da heller ingen grund til at sætte sit lys under en skæppe. I 1805 var han blevet udnævnt til professor ved Kunstakademiet i København og i 1808 ved S. Luca-akademiet i Rom. I modsætning til det blinde skulpturhoved, der kraftesløst synker i billedhjørnet forekommer Thorvaldsen nærværende, årvågen og energisk. Han har hånden på skulpturhovedet, men trækker det nærmest bagud og trykker det ned, som for at synliggøre Dannebrogsordenens ridderkors, som han havde modtaget i året før maleriets tilblivelse. Således antyder Suhrlandt elegant at skulpturen – kunsten – er Thorvaldsens afsæt for en social opstigen. Det er hovedet til Adonisstatuen, som Thorvaldsen udførte i 1808 på bestilling af kronprins Ludwig af Bayern, Thorvaldsen holder i sin hånd.

Motiv / Tema